سفر با داروها

 

تاریخچه داروها

قرن نوزدهم با جداسازی و شناسایی بسیاری از ترکیبات فعال از گیاهان، شاهد پیشرفت های قابل توجهی در شیمی بود. این پایه و اساس توسعه داروهای دقیق تر و موثرتر را ایجاد کرد.
اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم با سنتز ترکیبات شیمیایی که می‌توان از آنها به عنوان دارو استفاده کرد، انقلاب دارویی را رقم زد. در این دوره داروهای مختلفی مانند آسپرین (1899) و باربیتورات ها (1903) معرفی شدند.

بشر برای قرن ها از مواد گیاهی برای اهداف دارویی استفاده می کرده است. تمدن های باستانی مانند مصریان، یونانی ها و چینی ها استفاده از گیاهان مختلف و مواد طبیعی را برای درمان بیماری ها مستند کرده اند. این داروها اغلب به شکل پودر، معجون یا عصاره تجویز می شدند.

تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت انسان

گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار بوده و هستند وگرایش عمومی جوامع به استفاده از داروها و درمان‌های گیاهی و به طور کلی فرآورده‌های طبیعی به ویژه در طی سال‌های اخیر روبه افزایش بوده و با سلامت انسان‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد
برخی از گیاهان ترکیبات قوی دارند و باید با همان دقتی که داروهای شیمیایی را مصرف می کنید مصرف شوند.

کشف آنتی بیوتیک ها در اواسط قرن بیستم، مانند پنی سیلین (1928) توسط الکساندر فلمینگ، انقلابی در پزشکی ایجاد کرد. آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی بسیار مهم بودند و به طور قابل توجهی نتایج را در شرایط مختلف پزشکی بهبود بخشیدند
در طول سال‌ها، نوآوری‌های مستمری در سیستم‌های دارورسانی وجود داشته است. فرمول‌های رهش کنترل‌شده، قرص‌های رهش پایدار و سایر فناوری‌ها برای افزایش اثربخشی و ایمنی داروها ایجاد شده‌اند.

داروها
در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های بیوتکنولوژی منجر به توسعه بیوداروها، از جمله داروهای مبتنی بر پروتئین و آنتی‌بادی‌های مونوکلونال شده است. علاوه بر این، مفهوم پزشکی شخصی‌سازی‌شده، متناسب‌سازی درمان‌ها با ویژگی‌های ژنتیکی فردی، برجسته شده است.

چشم انداز داروسازی دستخوش دگرگونی انقلابی می شود که توسط فناوری های پیشرفته و تحقیقات پیشگامانه به پیش می رود. آینده قرص ها و داروها نوید یک تغییر پارادایم در رویکرد ما به مراقبت های بهداشتی است، از پزشکی شخصی به سیستم های پیشرفته تحویل دارو.

پرینت سه بعدی در داروسازی

فناوری پرینت سه بعدی موجی در صنعت داروسازی ایجاد می کند و رویکرد جدیدی را برای تولید دارو ارائه می دهد. این روش امکان ساخت دقیق لایه به لایه داروها را فراهم می کند و امکان ایجاد فرمولاسیون دارویی پیچیده با پروفایل های آزادسازی منحصر به فرد را فراهم می کند.
فرمولاسیون دارویی سفارشی، متناسب با نیازهای فرد، با چاپ سه بعدی به واقعیت تبدیل می شود. این می تواند اشکال دوز را متحول کند و تولید ترکیبات پیچیده داروها را در یک قرص ساده تر کند. علاوه بر این، پرینت سه بعدی امکان تولید بر اساس تقاضا، کاهش ضایعات و افزایش کارایی در تولید دارو را فراهم می کند.

جهش صنعت داروسازی در ایران

پیشرفت های چشمگیر صنعت داروسازی در ایران، اگرچه ایران را در مسیر خودكفایی تولید بیش از 95 درصد دارو قرار داده است اما به باور متخصصان هنوز این صنعت با چالش هایی پیش رو است كه در صورت رفع آن ها، نام ایران در بازار جهانی دارو خواهد درخشید.
پیشرفت علوم در عرصه ‌های گوناگون سرعتی بیش از اندازه ی تصور به خود گرفته است، تا جایی كه رقابت علمی به یكی از زمینه های رقابت بین المللی تبدیل شده است

نتیجه:

آینده قرص‌ها و داروها در چشم‌اندازی از نوآوری‌ها و اکتشافات علمی بی‌سابقه در حال رخ دادن است. از پزشکی شخصی و نانوتکنولوژی گرفته تا پرینت سه بعدی و هوش مصنوعی، این پیشرفت‌ها پتانسیل تغییر شکل مراقبت‌های بهداشتی را به شکلی که ما می‌شناسیم دارند. همانطور که ما در این سفر تحول آفرین حرکت می کنیم، پرداختن به چالش ها و نگرانی های اخلاقی برای اطمینان از اینکه این نوآوری ها به آینده ای سالم تر و عادلانه تر برای همه کمک می کنند، بسیار مهم است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
URL قابل اشتراک گذاری
پست قبلی

رونمایی از قدرت مکمل های ورزشی گینر

پست بعدی

عادات سالم برای سیستم ایمنی قوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید